Ook voor ski- en snowboardonderhoud in Drenthe ga je naar Indoorski Assen. Wij zorgen er voor dat jouw materiaal weer tip top in orde is voor de wintersport. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de modernste techniek op Montana® machines.
Wij werken in een wekelijkse batch, daarom staan je ski’s of snowboard weer klaar voor je op elke 2e woensdag na dat je ze gebracht hebt.
Hoe vaak je je materiaal door de vakhandel laat onderhouden, hangt af van veel factoren. Deze zijn bijvoorbeeld de sneeuwcondities, het terrein en je skivaardigheid. Het is zonder meer aan te raden grotere glijvlak of kantenbeschadigingen direct te laten repareren.
Indoorski Assen adviseert een servicebeurt:
Dit betekent overigens niet dat tijdens iedere servicebeurt dezelfde werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Soms volstaat alleen opnieuw waxen, in ander gevallen is bijvoorbeeld een glijvlakreparatie noodzakelijk.
De bovenkant, het glijvlak en de staalkanten worden gereinigd zodat eventuele defecten goed zichtbaar worden. Als gevolg daarvan kan er daarop dan worden gecontroleerd.
Eerst en indien noodzakelijk worden alle beschadigingen in het glijvlak gerepareerd. Kerven, krassen of gaten zijn voorbeelden van deze beschadigingen. Het repareren van het glijvlak doen we door deze krassen op te vullen. Om dit te doen wordt er nieuw materiaal in het bestaande glijvlak “gesmolten”, een precieze en lastige handeling waarvoor echte vakkennis vereist is. Het glijvlak van de ski’s of het snowboard wordt ook vaak het belag genoemd.
Nadat de beschadigingen in het belag gevuld zijn wordt eerst het gehele glijvlak vlak geslepen. Hiermee worden alle oneffenheden en eventueel ongewenst hol of bol zijn teniet gedaan. Daarna wordt er structuur geslepen. Hierbij worden kleine “sneetjes” in het glijvlak aangebracht. Dit gebeurt veelal in een bepaald patroon. Deze open structuur zorgt ervoor dat het belag de wax goed op kan nemen. Ook is deze structuur belangrijk voor de glij-eigenschappen van het board of ski’s. Verschillende sneeuwsoorten en temperaturen vragen om een eigen structuur om het optimale glijresultaat te behalen. De vakman kan je informeren.
Door gebruik worden de staalkanten van ski of board stomp. Daarnaast kan het zijn dat er beschadigingen of bramen zijn ontstaan. Als gevolg hiervan is er in de praktijk meestal gripverlies, vooral op ijzige pistes. Hierdoor wordt het skiën of boarden ernstig bemoeilijkt. Bij het kantenslijpen worden de staalkanten ontdaan van bramen en kleine beschadigingen. Daarna kunnen ze weer netjes scherp geslepen worden. Afhankelijk van het type ski, board, en gewenste grip kunnen de staalkanten in meer en minder scherpe hoeken geslepen worden. Voor een optimaal stuurgedrag van de ski’s of board is het belangrijk dat er “hangend” geslepen. Dit wordt vaak tuning genoemd. Hierbij wordt de staalkant aan de onderzijde ook onder een hoek geslepen. Wilt u meer weten?. Vraag het de vakman.
Als laatste wordt het glijvlak van nieuwe wax voorzien. Met correct aangebrachte wax wordt het belag als het ware geïmpregneerd, en zorgt voor bescherming van het glijvlak materiaal en optimale glij eigenschappen van de ski of het board. Er bestaan vele soorten wax en verschillende methodes om ze aan te brengen. Afhankelijk van type sneeuw en temperatuur zal de ene wax betere glij-eigenschappen geven dan een andere soort.
De skibinding moet vasthouden zolang het kan, en loslaten wanneer het moet. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Juist omdat een goede afstelling afhankelijk is van een veelvoud aan factoren. Een juiste afstelling van de skibinding is dan ook iets wat strikt persoonlijk is, en erg belangrijk ter voorkoming van blessures. Laat dit daarom altijd door de vakhandel doen.